Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile Getirilen “İYS Kayıt Yükümlülüğü” Bilindiği üzere, 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun(“Kanun”) 6.f.1.c.’de kişilere elektronik ileti gönderilebilmesi için alıcının onayı alınması gerektiği düzenlenmiş; onayın şekli, güvenliğe ilişkin getirilen yükümlülükler, alıcının reddetme hakkı, onayın alındığına ilişkin bilgilendirme usulü ve kapsamı Kanun ve Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik kapsamında şekillendirilmişti.Ancak, söz konusu düzenlemeler kişilerin ticari elektronik ileti onayı verdiği kurumları takip edememesi, bu nedenle de pratikte izinlerin ve hizmet sağlayıcı tarafından kullanılan kişisel verilerin hukuka uygunluğunun denetlenmesi açısından yetersiz kalmıştır. Bu ve bunun gibi birçok yan etkiyle beraber, kanun koyucu Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik’te Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”) ile Kanun ve Yönetmelik’te değişikliğe gitmiş; kurulan İleti Yönetim Sistemi ile (“İYS”) hizmet sağlayıcıların kişilerden aldığı izinleri yükleyecekleri (kişi hangi yöntemi/ yöntemleri seçtiyse; SMS, e-posta, arama) ve kişilerin izin verdikleri hizmet sağlayıcıları kolaylıkla görüntüleyip, izinleri geri alabilecekleri; yine izinsiz gönderimler halinde kolaylıkla hizmet sağlayıcıları şikayet edebilecekleri; böylece İdare’ye kolay denetim imkanı sağlayan bir platform oluşturulmuştur.İşbu yazımızda, Değişiklik Yönetmeliği kapsamında hizmet sağlayıcı sıfatına sahip siz müvekkillerimize getirilen yeni yükümlülükler hakkında tarafınızı bilgilendirmeyi amaçladık. Bilindiği üzere, 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun(“Kanun”) 6.f.1.c.’de kişilere elektronik ileti gönderilebilmesi için alıcının onayı alınması gerektiği düzenlenmiş; onayın şekli, güvenliğe ilişkin getirilen yükümlülükler, alıcının reddetme hakkı, onayın alındığına ilişkin bilgilendirme usulü ve kapsamı Kanun ve Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik kapsamında şekillendirilmişti. Ancak, söz konusu düzenlemeler kişilerin ticari elektronik ileti onayı verdiği kurumları takip edememesi, bu nedenle de pratikte izinlerin ve hizmet sağlayıcı tarafından kullanılan kişisel verilerin hukuka uygunluğunun denetlenmesi açısından yetersiz kalmıştır. Bu ve bunun gibi birçok yan etkiyle beraber, kanun koyucu Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik’te Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik (“Değişiklik Yönetmeliği”) ile Kanun ve Yönetmelik’te değişikliğe gitmiş; kurulan İleti Yönetim Sistemi ile (“İYS”) hizmet sağlayıcıların kişilerden aldığı izinleri yükleyecekleri (kişi hangi yöntemi/ yöntemleri seçtiyse; SMS, e-posta, arama) ve kişilerin izin verdikleri hizmet sağlayıcıları kolaylıkla görüntüleyip, izinleri geri alabilecekleri; yine izinsiz gönderimler halinde kolaylıkla hizmet sağlayıcıları şikayet edebilecekleri; böylece İdare’ye kolay denetim imkanı sağlayan bir platform oluşturulmuştur. İşbu yazımızda, Değişiklik Yönetmeliği kapsamında hizmet sağlayıcı sıfatına sahip siz müvekkillerimize getirilen yeni yükümlülükler hakkında tarafınızı bilgilendirmeyi amaçladık. 1. Hizmet sağlayıcı kimdir? Kanun 2.ç. uyarınca; “Hizmet sağlayıcı: Elektronik ticaret faaliyetinde bulunan gerçek ya da tüzel kişilerdir.” Dolayısıyla, hizmet sağlayıcı, ticari faaliyetleri çerçevesinde ve ticari amaçlarla müşterilerine SMS, e-posta, arama gibi araçlarla ticari elektronik ileti gönderen gerçek ve tüzel kişiler olarak tanımlanabilir. 2. Ticari elektronik ileti nedir? Müşterilere gönderdiğiniz hangi iletiler ticari elektronik ileti kapsamındadır? Kanun 2.c. uyarınca; Ticari elektronik ileti: Telefon, çağrı merkezleri, faks, otomatik arama makineleri, akıllı ses kaydedici sistemler, elektronik posta, kısa mesaj hizmeti gibi vasıtalar kullanılarak elektronik ortamda gerçekleştirilen ve ticari amaçlarla gönderilen veri, ses ve görüntü içerikli iletileri ifade eder. Kanun uyarınca, müşterilere ticari amaçla gönderdiğiniz her türlü ileti ticari elektronik ileti kapsamındadır. Kanun, 6.f.1.c.2 ile yalnızca “bilgilendirmeye dayanan” ve ticari saik taşımayan ticari elektronik iletilerin istisna olacağı; hizmet sağlayıcının “bilgi verme yükümlülüğü” kapsamında gönderilen iletiler için onay mekanizmasının işletilmesi zorunluluğu olmadığı ifade etmiştir. Yine, müşterilere mobil uygulama üzerinden gönderilen anlık bildirimler (“push notification”) için onay alınması gerekmemektedir. Buna karşın, müşterilere gönderilen “kutlama, tebrik mesajları” ile “memnuniyet anketi” gibi “ticari tanınırlığı artırmaya yarayacak” her türlü ileti için müşteriden mevzuat uyarınca onay alınması gerekecek; aşağıda ayrıntılı izah edilecek yeni yükümlülükler kapsamında söz konusu onayları İYS’ye bildirmek zorunlu olacaktır. 3. İYS Sistemi ve Getirdikleri Değişiklik Yönetmeliği 4.ö., İYS sistemini; “Ticari elektronik ileti onayı alınmasına, reddetme hakkının kullanılmasına ve şikâyet süreçlerinin yönetilmesine imkân tanıyan sistem” olarak tanımlamıştır. Yukarıda da ifade edildiği üzere, İYS, kişilerin (müşterilerin) verdikleri izinleri takip edebilmesi, geri alabilmesi ve hizmet sağlayıcıları izinsiz gönderim halinde şikayet edebilmesi süreçlerini düzenleyen ve bunlarla bağlantılı olarak İdare’nin denetim imkanını kolaylaştıran bir sistemdir. Sisteme işlerliğini kazandırabilmek için, hizmet sağlayıcıların kişilerden aldığı izinleri içerir mevcut veri tabanlarını sisteme yüklemesi gerekmektedir. Ret kayıtlarını sisteme yükleme zorunluluğu olmayıp, yalnızca izinler sisteme yüklenecektir. Yönetmelik uyarınca, hizmet sağlayıcıların sisteme veri girişini 01.06.2020 tarihine kadar tamamlaması gerekmektedir. Bu tarihe kadar sisteme girişi yapılmayan izinler Yönetmelik uyarınca “geçersiz” yani “alınmamış” kabul edilecek, hizmet sağlayıcı tarafından söz konusu kişilere elektronik ileti gönderimi yapılamayacaktır. Yine Yönetmelik uyarınca, İYS sistemine verileri kaydedilen kişilere, 01.09.2020 tarihine kadar, izinlerinin sistemde aktif olduğu ve reddetme hakkını sistem üzerinden kullanabilecekleri bilgisi iletilecek; kişilerin reddetme imkanını kullanmaması halinde, bu tarihten sonra gönderilen iletiler “onaylı” kabul edilecektir. Her ne kadar daha önce usulüne uygun açık rızaları alınmış olsa da, gönderilen ileti sonrasında İYS sistemi üzerinden reddetme imkanını kullanan kişilere hizmet sağlayıcılar tarafından ticari elektronik ileti gönderilmesi imkanı ortadan kalkacaktır. Bakanlığa, Değişiklik Yönetmeliği’nde düzenlenen ve yukarıda belirttiğimiz tarihleri 3 aya kadar erteleme yetkisi verilmiş olup, Bakanlık Covid-19 nedeniyle erteleme yetkisi kullanmış, onayları sisteme yükleme süresi 31.08.2020’ye ertelenmiştir. Hizmet sağlayıcılar ve hizmet sağlayıcının hizmet aldığı 3.kişi aracı hizmet sağlayıcılar, İYS sistemi üzerinden onaylara ilişkin güncel durumu (günlük izin değişikliği raporu) İYS web sitesi üzerinden indirerek takip edebilecektir. Sonuç Yukarıda izah edildiği üzere, Değişiklik Yönetmeliği ile müşterilerine ticari elektronik ileti göndermek isteyen kullanıcıların, Yönetmelik uyarınca aldığı onaylar artık tek başına yeterli olmayacak, söz konusu onayları İYS sistemine yüklemeleri ve mevzuatta öngörülen sürede müşteri tarafından reddetme imkanı kullanılmazsa; ticari elektronik ileti göndermeye devam edebilecekleri bir sistem kurulmuştur. Söz konusu sisteme kaydolmak ve izinlere ilişkin veri tabanını İYS sistemine yüklemek; bundan sonraki süreçlerde de elektronik ileti süreçlerini Değişiklik Yönetmeliği ve İYS yükümlülükleri çerçevesinde sürdürmek gerekmektedir. Sisteme veri tabanının kaydolması ve ilgili süreçlere ilişkin danışmanlık almak için info@savli.av.tr adresinden bizimle irtibata geçebilirsiniz.